معین اینترنت مقایسه همراه سرعت اینترنت

معین: اینترنت مقایسه همراه سرعت اینترنت مقایسه moghayese sorat internet

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری

صداوسیما خواسته یا ناخواسته نظر های جامعه شناختی را در قالب برنامه های اجتماعی و تولیدات داستانی به مخاطب عرضه می کند. نظر هایی که الزاماً نگاه رسمی رسانه ملی ن

صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری

صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری

عبارات مهم : برنامه

صداوسیما خواسته یا ناخواسته نظر های جامعه شناختی را در قالب برنامه های اجتماعی و تولیدات داستانی به مخاطب عرضه می کند. نظر هایی که الزاماً نگاه رسمی رسانه ملی نیست ولی از رسانه ملی منتشر می شود و بیننده را تحت تأثیر خود قرار می دهد. تأثیرات اجتماعی صداوسیما برمخاطبانش موضوعی است که از اوایل دهه پنجاه شمسی در کشور عزیزمان ایران باب گفت و گو راجع به آن باز شد و هنوز هم جامعه شناسان پیگیر این تأثیر هستند.

یکی از آخرین نمونه های پرداخت علمی به برنامه های صداوسیما و تأثیر اجتماعی آن در نشست تخصصی حلقه مطالعاتی پرسشها اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران، انجام شد. نشست تخصصی «بازنمایی جنسیت در برنامه های سیمای ملی با تأکید بر برنامه دورهمی»، با حضور استادان جامعه شناسی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد.

مهران مدیری و نگاه صداوسیما به مسأله جنسیت
در این نشست برنامه تلویزیونی «دورهمی» که عنوان پر بیننده ترین برنامه تلویزیون در نوروز امسال را به دست آورد، از نگاه جامعه شناسی نقد شد. دورهمی نمونه خوبی از یک برنامه پر طرفدار تلویزیونی است که در آن پرسشها روز جامعه در استندآپ های مهران مدیری بیان می شد.

نویسندگان این برنامه همچنین تلاش می کردند متناسب با عنوان انتخابی برنامه، سؤالاتی را از حضار در استودیو مطرح کنند و آنان را به چالش بکشند. ولی این برنامه لایه زیرینی داشت، که توجه جامعه شناسان ایرانی را به خود جلب کرد.

دکتر مهدی منتظرقائم عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با تأکید بر نقش صدا و سیما در تثبیت این کلیشه ها گفت گفتمانی در برنامه دورهمی بین مجری و سازنده این برنامه مهران مدیری که یک مرد میانگین سنتی و عرفی ایرانی است و زنان شرکت کننده به عنوان میهمان برنامه که نقش کلیشه های جنسیتی در جامعه را پذیرفته اند، شکل می گیرد که نشان می دهد این گفتمان بر اساس نگاهی یکسان از هر دو طرف شکل گرفته است.

وی ادامه داد: باید در تحلیل هر دو طرف را مد نظر قرار داد صرف اینکه یک برنامه ساز را مورد نقد قرار داد، در واقع نادیده گرفتن قالب مشارکتی برنامه هست. هرچند در این آیتم مشارکتی نوع مخاطب، پوشش و… آینده نگری شده است و صداوسیما جانب احتیاط را رعایت می کند ولی با این حال نقش ها و گفت و گوهایی که در این فضا شکل می گیرد خواسته یا ناخواسته پذیرش تسلط مردانه و فرودستی خانمانه است.

تضاد زن سنتی و مدرن در رسانه ملی
دکتر اعظم راودراد عضو هیأت علمی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران دیگر سخنران نشست «بازنمایی جنسیت در برنامه های سیمای ملی با تأکید بر برنامه دورهمی»، راجع به نقش مهران مدیری دربرنامه دورهمی، گفت: مهران مدیری به عنوان یک هنرمند، شخصی خلاق است و بحث ما اینجا بحث ارزشیابی توان هنری او نیست بلکه نشانه ما پرداختن به پرسشها اجتماعی نهفته در این آثار هست. معمولاً رسانه ها کمتر باورهای موجود را به چالش می کشند و این چندان عجیب نیست. بعد ابتدا باید راجع به تحلیل جنسیتی در برنامه های صداوسیما سخن گفت البته در این باره تحقیقات مفصلی شده است ولی در جمع بندی می توان گفت تضاد بین زن سنتی و مدرن در سیمای ملی مشهود است.

راودراد در بخش دیگری از سخنانش به نقش رسانه ملی در بازتولید کلیشه های جنسیتی پرداخت و راجع به نمونه هایی از پرداختن به این کلیشه ها در برنامه دورهمی، گفت: از سوی مهران مدیری؛ مجری این برنامه با مفاهیم جنسیت زده ای مانند مردان مطیع زنان به مثابه امری طنزآلود مطرح می شود، که البته طرح این عنوان به جا بوده ولی نه با کلامی غیر تخصصی.

این ضعف به علت فقدان کارشناس ها و متخصصین حوزه جنسیت در نظارت بر محتواست که در اکثر نقاط دنیا به علت اهمیت توسعه جنسیتی، این نظارت در حوزه فرهنگی وجود دارد. ولی در سیمای ملی ما و برنامه های پرمخاطب، مثل دورهمی دیده نمی شود یا اینکه در جای دیگری در تصویر العمل به زنانی که جهت حضور در ورزشگاه دست به عوض کردن صورت یا به عبارتی مقاومت زده اند، دست به تمسخر می زند و آن را بی مورد می داند. از موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد طرح موضوع«صیغه» به عنوان یک امرپذیرفته اجتماعی و در جهت حمایت از زنان است.

چرا مهران مدیری سراغ «زن ذلیلی» می رود؟
استاد مطالعات فرهنگی با اشاره به سابقه تولیدات تلویزیونی مهران مدیری از دهه ۷۰ تاکنون، اذعان کرد: در تمامی این برنامه ها تاکنون که تحلیل برنامه دورهمی مدنظر ماست، همچنان غلبه زن سنتی را می بینیم، همراه با اغراق هایی که به طنز برمی گردد. البته او هم زن و هم مرد را هجو می کند. ولی بحث این است که در عین این هجوسازی، کلیشه های مسلط جنسیتی را همچنان پررنگ و موقعیت مسلط مردانه را می بینیم که در برنامه دورهمی به شکل آشکار و نهان، حمایت می شود.

وی ادامه داد: مثلاً مهران مدیری از واژه «زن ذلیلی» زیاد در برنامه هایش استفاده می کند. یا هنگامی که در سریالی دیگر از او، مردی با همسرش با دوستی واکنش‌ها می کند، مورد تمسخر قرار می گیرد. بنابراین مدیری در کل دفاع مردانه از موقعیت مردانه مسلط در جامعه می کند و این در برنامه دورهمی نیز دیده می شد. تصویری که او از مردان مطیع در برنامه ها و ساخته هایش نشان می داد و به تمسخر می کشید تاحدی پارادوکسیکال بود.

راودراد، با اشاره به بخش نمایشی برنامه دورهمی، گفت: در دورهمی، مردان وقت طلب و مادی گرا ولی زنان راحت لوح و فاقد قدرت تشخیص، نشان داده شدند. همین خصوصیات را در یکی از بخش های دورهمی، کاراکتری به نام«قیمت» وجود داشت که شاخصه بارز او زرنگی است ولی همسری کاملاً مطیع داشت که معایب شخصیتی او را حسن می دید.

صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری
شیما شعاعی، کارشناس علوم ارتباطات و عضو حلقه مطالعاتی پرسشها اجتماعی زنان نیز در این نشست، راجع به کارکرد صداوسیما در ساخت و بازنمایی باورهای فرهنگی، تأکید می کند: از آنجایی که سیمای جمهوری اسلامی یک رسانه ملی و سراسری هست، بازنمایی های آن آشنایی و باور عمومی راجع به واقعیت را شکل می دهد و تجربه ما از بررسی برنامه های متفاوت تلویزیون نشان می دهد بازنمایی های جنسیت زده و تبعیض آمیزی در این رسانه تولید و بازتولید شده است هست. بعد می توان نتیجه گرفت سیمای ملی ما طی ۴۰سال گذشته علی رغم آنچه در قانون اساسی مبنی بر برابری زنان و مردان و همه احاد جامعه آمده هست، عمل کرده البته در این راستا باید در نظر داشت این بازنمایی بر مبنای گفتمان موجود که همان مردسالاری هست، شکل گرفته است.

صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری

روزنامه ایران

واژه های کلیدی: برنامه | برنامه | رسانه ها | صداوسیما | رسانه ملی | مهران مدیری | برنامه دورهمی | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz